نخست وزیر اسپانیا از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست به طور مساوی از احترام به قوانین بین‌المللی در غزه و اوکراین بدون «استانداردهای دوگانه» حمایت کنند.

مطالبه اسپانیا؛ ناتو از استاندارد دوگانه در مورد اوکراین و غزه دوری کند

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که در بیانیه پایانی اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن، بیش از ۶۰ بار به اوکراین اشاره شده و از غزه حتی یکبار نامی برده نشده است، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا از سران ناتو خواست قوانین بین‌المللی، چنان که می‌خواهند در اوکراین به آن‌ها احترام گذاشته شود، در غزه نیز رعایت شود.

سانچز در پایان سخنرانی خود در جلسه عمومی اجلاس پشت درهای بسته به غزه اشاره کرد و با توجه به متن ارائه شده توسط هیات اسپانیایی، وی گفت: اگر ما خواستار رعایت قوانین بین‌المللی در اوکراین هستیم، باید در غزه نیز به آن‌ها احترام بگذاریم. ما همیشه گفته‌ایم که قدرت ما در اتحاد ماست. در دنیای جهانی‌شده، این وحدت باید با انسجام همراه باشد.

وی هشدار داد که اعمال «استاندارد دوگانه» نتیجه معکوس خواهد داشت و حمایت از اوکراین را نیز تضعیف خواهد کرد.

اسپانیا در ماه مه در اقدامی هماهنگ با نروژ و ایرلند، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. سانچز در یک مجمع موازی با اجلاس سران ناتو در واشنگتن، از این تصمیم دفاع کرد و گفت: ما معتقدیم که باید یک افق سیاسی برای مردم منطقه فراهم کنیم.

سانچز تاکید کرد: من فکر می‌کنم برای شهروندان ما بسیار مهم است که بفهمند ما نه تنها در غزه و اوکراین از قوانین بین‌المللی دفاع می‌کنیم، بلکه ما یک موضع منسجم سیاسی داریم و استانداردهای دوگانه نداریم.

خبرنگار روزنامه واشنگتن پست دیروز در گزارشی از اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در آمریکا نوشت: تمرکز اصلی سران ناتو در اجلاس این هفته واشنگتن بر وضعیت اسفناک اوکراین و مقاومت آن در برابر تهاجم روسیه معطوف است. همزمان با مذاکرات فوری ناتو درباره اوکراین، درگیری دیگری نیز وجود دارد. از ۷ اکتبر، لشکرکشی ویرانگر اسرائیل در غزه توجه جهانی را از تهاجم روسیه دور کرده و احساسات مردم را علیه ریاکاری غرب برانگیخته است.

خبرنگار این روزنامه آمریکایی افزود: بسیاری از منتقدان به شکاف میان خشم ایالات متحده و اروپا از حمله روسیه به بیمارستان‌ های اوکراین و سکوت نسبی آنها هنگام ویرانی امکانات پزشکی و مدارس غزه زیر حملات اسرائیل، اشاره می‌کنند.

به نوشته واشنگتن پست، تنها چند ماه بمباران‌ اسرائیل در غزه، بیش از چندین سال جنگ در اوکراین ویرانی به بار آورده است. این باریکه متراکم با خاک یکسان شده و بازسازی آن، هر زمان که آغاز شود، ده‌ها سال طول خواهد کشید. اکثر مردم غزه مجبور به ترک خانه‌های خود شده ‌اند و بحران‌های بشردوستانه، از جمله قحطی تمام ‌عیار، این منطقه را فرا گرفته است.

نشست سران ناتو از روز سه‌شنبه (۹ جولای / ۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز شد و قرار است تا امروز پنجشنبه (۱۱ جولای / ۲۱ تیر) ادامه پیدا کند.

سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در پیش‌نویس بیانیه‌ پایانی نشست خود در واشنگتن، با اشاره به اینکه مسیر کی‌یف در پیوستن به این پیمان نظامی غیرقابل بازگشت است، تاکید کردند: آینده اوکراین در ناتو است زیرا اعضای این پیمان متعهد به حمایت طولانی‌ مدت از کی‌یف شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: با هدف تداوم حمایت بلند مدت از اوکراین یک بودجه ۴۰ میلیارد یورویی به عنوان حداقل و پایه کمک ناتو به این کشور در سال ۲۰۲۵ از سوی اعضای این اتحاد نظامی به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.